W ostatnim wpisie wspominałam, że niektóre dzieci mogą być narażone na czynniki uszkadzające słuch (aby je poznać, kliknij tutaj). Mimo prawidłowego wyniku badania przesiewowego powinny być obserwowane. Tutaj dużo zależy od Ciebie, ponieważ Ty drogi rodzicu spędzasz ze swoją pociechą najwięcej czasu.

Zwróć uwagę na to, jak Twój maluch reaguje na dźwięki:

  • 1-2 m.ż. od pierwszych dni życia dzieci reagują niechęcią na głośne dźwięki. Dziecko, które prawidłowo słyszy śledzi wzrokiem grzechotkę wydającą dźwięk.
  • 4-5 m.ż. poszukuje źródła dźwięku, zwraca głowę w jego stronę.

Zwróć uwagę na rozwój mowy, u słyszącego dziecka mowa rozwija się następująco:

  • 1-2 m.ż. krzyk/płacz jako reakcja na głośny dźwięk
  • 2-3 m.ż. słucha Twojego głosu, pojawia się tzw. głużenie
  • 4-5 m.ż. okrzyki radości, głośny śmiech
  • 5-6 m.ż. pierwsze sylaby, gaworzenie
  • 6-8 m.ż. gaworzenie: szeregi sylab z melodią naśladującą wypowiedź, pod koniec 8 m.ż. szeptanie
  • 9-10 m.ż. podwajanie sylab („ba, ba”), zaczyna naśladować sylaby, np. powtórz „ko, ko”. Kiedy zapytasz: Gdzie jest mama/tata? maluch szuka znanej osoby. Reaguje na słowa.
  • 11-12 m.ż. wypowiada pierwsze słowa, reaguje na zakaz (niekoniecznie tak, jakbyś tego oczekiwał/a;))
  • 18 m. ż. rozumie proste zdania, na prośbę „pokaż nos” dotyka go palcem, wymawia od 20 do 50 słów
  • 24 m.ż.  tworzy proste, dwuwyrazowe zdania
  • przedszkolaki (od 3 do 5 lat ) rozumieją co się do nich mówi, zadają pytania, tworzą zdania złożone.

UWAGA! Jeśli chodzi o głużenie, dzieci niesłyszące również głużą- do około 18 m.ż.

Pamiętaj, jeśli masz wątpliwości, zapytaj o zdanie lekarza. Pediatra w trakcie zbierania wywiadu, badania fizykalnego ocenia słuch Twojego dziecka.

Co powinno budzić Twój niepokój?

Dziecko nie reaguje na dźwięki, nie szuka źródła dźwięku, nie gaworzy.

U nieco większych dzieci ważnym sygnałem potencjalnych problemów ze słuchem jest nieprawidłowy rozwój mowy. Oczywiście do każdego dziecka trzeba podchodzić indywidualnie, natomiast opóźnienie lub inne nieprawidłowości rozwoju mowy, takie jak ewidentne zniekształcanie wymawianych słów, brak postępów w terapii logopedycznej, mogą wskazywać na zaburzenia słuchu.

Charakterystycznym objawem jest częste dopytywanie się. Kilkulatek, który ma problemy ze słuchem, będzie też pogłaśniać dźwięk w telewizorze, lub zbliżać się do niego, żeby lepiej słyszeć.

Czy wiesz, że niedosłuch bywa mylony z autyzmem?

Czy wiesz, że niedosłuch może być „mylony” z autyzmem?

Obecnie coraz bardziej powszechna staje się wiedza na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu i wiele osób jest na to bardzo wyczulonych. Warto jednak pamiętać, że dzieci z większym niedosłuchem mogą zachowywać się podobnie.

Ponieważ mogą nie nawiązywać prawidłowo kontaktu, nie wykonywać poleceń, a nawet nie reagować na swoje imię. Mogą się pojawić zachowania agresywne i wycofanie, spowodowane niemożnością nawiązania prawidłowego kontaktu z otoczeniem. Zdarza się też, że te dzieci są diagnozowane w kierunku autyzmu, a nie wykonuje się im badania słuchu.

Odpowiednie postępowanie w przypadku stwierdzenia niedosłuchu, np. zastosowanie aparatu słuchowego lub implantu ślimakowego u dzieci ze znacznym uszkodzeniem słuchu, radykalnie poprawia zachowanie i kontakt dziecka z otoczeniem.

Źródła:
  1. Pediatria t 1-2, W. Kawalec, R. Grenda, Marek Kulus, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018
  2. Pediatria t 1,2,3, P. Kwinta J. Pietrzyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2020
  3. Worley JA, Matson JL, Kozlowski AM. The effects of hearing impairment on symptoms of autism in toddlers. Dev Neurorehabil. 2011;14(3):171-6. doi: 10.3109/17518423.2011.564600. PMID: 21548858.
  4. Dedhia K, Graham E, Park A. Hearing Loss and Failed Newborn Hearing Screen. Clin Perinatol. 2018 Dec;45(4):629-643. doi: 10.1016/j.clp.2018.07.004. Epub 2018 Sep 24. PMID: 30396409.
Podziel się ze swoimi znajomymi:

Podobne wpisy