To wyjątkowy projekt, który powstał z myślą o dzieciach: z chorobami przewlekłymi, z niepełnosprawnościami – aby było im lżej.

Do kogo jest adresowany?

Do nauczycieli: przedszkolaków i dzieci klas 1-3

Dlaczego?

Ponieważ to właśnie nauczyciele spędzają z dziećmi mnóstwo czasu. Uczą maluchy poszanowania emocji swoich oraz innych ludzi.

W przedszkolu/szkole to właśnie nauczyciele rozwiązują konflikty dotyczące dzielenia się zabawkami czy dokuczania innym. Kiedy w klasie pojawia się dziecko o innym kolorze skóry czy pochodzeniu – kto odpowiada dzieciom na nurtujące je pytania?;)

A co jeśli w szkole czy w przedszkolu pojawia się dziecko z chorobą przewlekłą, z niepełnosprawnością?

Jeśli jesteś nauczycielem/nauczycielką czy umiesz powiedzieć i wytłumaczyć małym dzieciom, co to jest zespół Downa, atopowe zapalenie skóry, cukrzyca, zespół nadpobudliwości ruchowej, dziecięce porażenie mózgowe itp.? Same te nazwy mogą być dla maluchów przerażające.

Choroby mogą powodować: problemy z poruszaniem się, nieco inne zachowanie, ale także zmieniony wygląd. Dla małego dziecka, które spotyka na swojej drodze takie, inne „cudowne” dziecko (lub dorosłego), jest to z reguły powód do ciekawości,  budzi zdziwienie, czasem jednak także lęk.

Lęk?

Obawiać się nie ma czego, należy natomiast dziecko uspokoić, uświadomić mu, że ta odmienność nie jest groźna,  wymaga jednak od otoczenia odpowiedniego podejścia i szczególnej troski.

Przecież każde dziecko ma prawo do edukacji. Ma też prawo do szczęścia i nawiązania relacji, akceptacji. Jeśli jesteś rodzicem takiego dziecka zapewne wiesz o czym mówię.  

Emocje i uczucia ludzi dotkniętych chorobą lub niepełnosprawnością są obszarem szczególnie wrażliwym. Jak się do nich odnosić, jak ich traktować? Czasem my, dorośli, sami mamy z tym problem. Co dopiero mówić o dziecku?

Z tego powodu powstał projekt „bo wszyscy jesteśmy cudowni”.

Na czym polega projekt „Bo wszyscy jesteśmy cudowni”?

To gotowe scenariusze lekcji dla nauczycieli. Dzięki nim maluchy będą miały możliwość oswajania się z tym, że nie wszyscy są zdrowi, nie wszyscy mogą tak samo funkcjonować.

Dzięki scenariuszom dzieci zobaczą że świat nie jest idealny, ale zostaną wprowadzone w temat w sposób delikatny, nie budzący strachu, a raczej zaciekawienie i w konsekwencji zrozumienie.

Jak to wygląda w praktyce?

Realizacja projektu w przedszkolu nr 2 i 5 w Skierniewicach 🙂

Empatia

Empatia, czyli zdolność do rozumienia i wczuwania się w położenie lub odczucia innych, rozwija się wraz z wiekiem. Im wcześniej wdrożymy naukę empatii i tolerancji – obie te cechy bowiem są z sobą powiązane – tym szybciej, łatwiej i bardziej na trwałe dziecko je sobie przyswoi.

W ramach projektu możesz pobrać za darmo :

Zestaw scenariuszy dla przedszkoli

Zestaw scenariuszy dla dzieci klas 1-3

Aby w pełni wykorzystać scenariusz zalecam lekturę bajki „Wróżka Zuzia i cudowne dzieci”

okładka książki „Wróżka Zuzia i cudowne dzieci”

Chcesz oswajać dzieci z otaczającymi nas chorobami i niepełnosprawnościami?

Pomoże Ci w tym ”Wróżka Zuzia i cudowne dzieci”, Magdalena Kryger, książka edukacyjna.

Znajdziesz ją w dobrych księgarniach

Zachęcam Cię również do pobrania „Poradnika o relacjach pełnosprawni-niepełnosprawni” opracowanego przez Fundację Podaj Dalej, partnera wydania książki.

Podziel się ze swoimi znajomymi:

Podobne wpisy