Założę się, że w Twoim otoczeniu masz kogoś niedosłyszącego. Problemy ze słuchem mogą dotknąć każdego. Twoje dziecko, Ciebie lub Twoich bliskich.  

Czy wiesz, że co piąty uczeń ma zaburzenia słuchu?

niesłyszek, maluch w fioletowej czapeczce, śpi z głową opartą o poduszkę.
Niesłyszek

Czy wiesz, że niedosłuch dotyka noworodki? 1-4 noworodków na 1000 rodzi się z niedosłuchem. Trwały niedosłuch występuje u 1-2 na 1000 najmłodszych dzieci. Odsetek ten zwiększa się z wiekiem.

Można powiedzieć, że uszy to takie „okna na świat”. Przekazują informacje z zewnątrz do mózgu.

U dziecka, które dopiero zaczyna poznawać życie, słuch jest niezwykle cennym zmysłem. Dzieci słyszą, zanim przyjdą na świat. Czy rozmawiałaś/rozmawiałeś ze swoim dzieckiem zanim się narodziło? Czy zauważyłeś, że Twój maluch uspokaja się na dźwięk Twojego głosu?

Poprzez słuch dzieci uczą się mówić, reagować na niebezpieczeństwa, nawiązują więzi z innymi. Mogą uczyć się gry na instrumentach, słuchać muzyki, śmiać się. Słuch czyni życie fantastyczną przygodą.

Dlatego tak ważna jest profilaktyka zaburzeń słuchu. Umożliwia szybkie wyłapanie nieprawidłowości i leczenie. Dzięki temu dziecko miało szansę na prawidłowy, harmonijny rozwój.  

Pamiętaj najważniejsze dla rozwoju słuchu i mowy są pierwsze 3 lata życia dziecka. Wczesna (przed 6 m-cem życia) rehabilitacja zaburzeń słuchu, da o wiele lepsze rezultaty rozwoju mowy.

Zapraszam Cię na cykl wpisów dotyczących zaburzeń słuchu.

Dowiesz się:

  1. Niedosłuch, zacznijmy od początku, czyli od urodzenia.
  2. Badania przesiewowe słuchu – nieprawidłowy wynik.
  3. Skąd mam wiedzieć, czy moje dziecko dobrze słyszy?
  4. Moje dziecko idzie do przedszkola. Czy może mu się pogorszyć słuch?
  5. Moje dziecko idzie do szkoły. Czy może mu się pogorszyć słuch?
  6. Hałas. Jak wpływa na słuch?
  7. Hałas. Czy może uszkodzić coś poza słuchem?
  8. Metody badania słuchu – czyli jak prosto wytłumaczyć skomplikowane sprawy?
  9. Jak dbać o słuch?
  10. Jak wspierać osoby niesłyszące?
  11. Dlaczego osoby niesłyszące nie chcą nosić aparatów słuchowych?
  12. Jak komunikować się z osobami niesłyszącymi?

Oczywiście nie zabraknie bajek dla dzieci, sądzę, że i Ty skorzystasz 😉

Źródła:
  1. Mehra S., Eavey R.D., Keamy D.G., Jr.: The epidemiology of hearing impairment in the United States: newborns, children, and adolescents. Otolaryngol. Head Neck Surg., 2009; 140: 461–472
  2. Ghirri P., Liumbruno A., Lunardi S. i wsp.: Universal neonatal audiological screening: experience of the University Hospital of Pisa. Ital. J. Pediatr., 2011; 37: 16
  3. Tucci D., Merson M.H., Wilson B.S.: A summary of the literature on global hearing impairment: current status and priorities for action. Otol. Neurotol., 2010; 31: 31–41
  4. Uchida Y., Sugiura S., Ando F. i wsp.: Molecular genetic epidemiology of age-related hearing impairment. Auris, Nasus, Larynx, 2011; 38: 657–665
  5. American Speech-Language-Hearing Association. Causes of Hearing Loss in Children. Retrieved from https://www.asha.org/public/hearing/Causes-of-Hearing-Loss-in-Children/.
Podziel się ze swoimi znajomymi:

Podobne wpisy