Zrozumieć, nie oceniać. Wspierać, nie narzucać.
Dlaczego warto mówić o ADHD?
Wyobraź sobie, że jesteś na lekcji: w klasie gra głośna muzyka, na ekranie migają obrazy, z sufitu bije światło stroboskopu, a nauczyciel tłumaczy ułamki dziesiętne. Jak się wtedy czujesz?
A teraz wyobraź sobie dziecko, którego mózg reaguje na niemal każdy bodziec — dźwięk, ruch, myśl. Wszystko wokół wydaje się równie ważne, dlatego trudno mu skupić się na jednej rzeczy. Zanim zdąży się zastanowić, impuls już zamienia się w działanie — nie z przekory, lecz dlatego, że jego umysł pracuje szybciej, bardziej intensywnie i bez przerwy. Dla dziecka z ADHD codzienność bywa właśnie taka

ADHD
ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder), czyli Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi. To nie „złe wychowanie” ani „lenistwo”. To zaburzenie neurorozwojowe, w którym dominują 3 grupy objawów:
– trudności z utrzymaniem uwagi
– nadmierna ruchliwość
– impulsywność.
Pamiętaj, ADHD rozpoczyna się we wczesnym dzieciństwie.
Ten wpis ma pomóc Ci — drogi Rodzicu — rozpoznać sygnały, wiedzieć na czym polega diagnostyka, leczenie. Ponadto znajdziesz tutaj podpowiedzi, jak na co dzień wspierać dziecko.
Dlaczego dzieci „tak mają”? (krótko o przyczynach)
Przyczyny ADHD są złożone — to zaburzenie o wieloczynnikowym podłożu.
Stwierdzono, że u dzieci cierpiących na ADHD poszczególne struktury mózgu rozwijają się w nierównomiernym tempie. Najnowsze badania wykazują, że wymienione zmiany mogą być dziedziczne.
W badaniach genetycznych (m.in. w dużych metaanalizach GWAS) zidentyfikowano liczne loci (genetyczne obszary) powiązane z ADHD.
Warto pamiętać o czynnikach „zewnętrznych” – środowiskowych. Same w sobie nie wywołują ADHD, ale mogą wpływać na nasilenie objawów. Zaliczamy do nich m.in.: palenie, alkohol w ciąży, wcześniactwo, obciążenie okołoporodowe (np. niedotlenienie), zatrucia metalami ciężkimi.
Warto pamiętać: „gen ADHD” nie oznacza, że dziecko będzie miało zaburzenie. To jedynie większa podatność, na którą wpływają czynniki środowiskowe — mogą ją wzmocnić lub osłabić.
Jak często występuje ADHD?
Wytyczne i duże przeglądy szacują częstość ADHD w dzieciństwie na około 5% populacji (zależnie od metod badawczych i kryteriów). To jedno z najczęstszych zaburzeń wieku rozwojowego wpływające na naukę, relacje i samopoczucie.
Objawy ADHD są najbardziej nasilone między 6 a 9 rokiem życia dziecka. W tym okresie rozpoczyna ono swoje życie szkolne – musi przystosować się do innej rzeczywistości, różnych zasad, co w przypadku dzieci nadpobudliwych okazuje się trudnym zadaniem.
Objawy ADHD w codziennym życiu — jak je zauważyć?
Wyżej wspominałam o 3 grupach objawów, poniżej znajdziesz przykłady.
Nieuwaga
Dziecko:
- „Znika” w trakcie polecenia, łatwo traci wątek, zapomina o codziennych obowiązkach.
- Nie potrafi skoncentrować się nieciekawym dla niego zadaniu, choć zwykle bez problemu skupia się na czynności, która go interesuje.
- Ma trudności w postępowaniu według instrukcji, przerywa wykonywanie zadań lub obowiązków i nie kończy ich.
- Ma problemy z zaplanowaniem aktywności i zadań, zwleka z ich rozpoczęciem lub odkłada ich wykonanie na ostatnią chwilę.
- Łatwo rozprasza się pod wpływem bodźców zewnętrznych.
- Gubi rzeczy potrzebne w szkole, ma trudności w planowaniu i kończeniu zadań.
- Unika zadań długotrwałych (czytanie, prace pisemne).
Nadmierna ruchliwość:
Dziecko:
- Ciągle się wierci, porusza rękami, nogami.
- Nie umie dostosować swojego zachowania do okoliczności.
- Jest nadmiernie ruchliwe lub gadatliwe w sytuacjach, gdy takie zachowanie jest niewłaściwe.
- Podczas zabawy często zachowuje się nieadekwatnie głośno, nie umie odpoczywać w ciszy i spokoju.
Nadpobudliwość i impulsywność
Dziecko:
- Wierci się, ma trudność z „byciem w miejscu”.
- Przerywa innym, odpowiada zanim ktoś skończy mówić.
- Ma trudność z czekaniem na swoją kolej.
- Działa bez zastanowienia, szybko podejmuje decyzje.
Objawy różnią się w zależności od wieku dziecka
U młodszych dzieci często dominuje nadruchliwość.
W wieku szkolnym dominuje nieuwaga, trudności w nauce, zapominanie.
U dorosłych objawy mogą być bardziej subtelne: problemy w organizacji, planowaniu, zarządzaniu zadaniami w pracy, niska tolerancja frustracji.
WAŻNE
U dziewczynek częściej dominuje „cicha nieuwaga” (objawy są mniej „spektakularne”, z tego powodu diagnoza może być opóźniona.
Niezależnie od płci, kluczowe są: trwałość, wielośrodowiskowość i istotny wpływ na funkcjonowanie.
Pokaż mi spokojne i skoncentrowane dziecko…. Czyli diagnoza ADHD w praktyce
Nie ma „badania krwi na ADHD”. Diagnoza to proces kliniczny, a nie pojedynczy test.
Rozpoznanie ADHD wymaga współpracy pediatry, psychologa, lekarza psychiatry, a czasem także neurologa dziecięcego czy genetyka.
💡 Wskazówka dla rodzica:
Przed wizytą warto spisać:
- sytuacje, w których objawy są najbardziej nasilone (dom, szkoła, zajęcia dodatkowe),
- reakcje dziecka na stres i porażkę,
- schemat snu, odżywiania, aktywności fizycznej,
- mocne strony — co dziecko lubi, w czym jest dobre.
Taki „dziennik obserwacji” bardzo pomaga specjaliście w procesie diagnostycznym.
- Wywiad i obserwacja w wielu środowiskach
Lekarz/psycholog zbierze szczegółowe informacje od Ciebie, Twojego dziecka i — jeśli to możliwe — od nauczycieli. Sprawdzi: od kiedy występują objawy, w jakich sytuacjach, jak silnie zaburzają funkcjonowanie. - Kwestionariusze i skale
Psycholog wykona testy oceniające m.in.: możliwości intelektualne dziecka, jego zdolność do koncentracji, zapamiętywania, kojarzenia, sprawność i koordynację ruchową i inne funkcje. - Czy to na pewno ADHD, a może … przyczyna jest inna? Konieczne jest wykluczenie innych problemów natury psychologicznej oraz zaburzeń psychicznych, które mogą przypominać ADHD, m.in.: upośledzenie umysłowe, problemy adaptacyjne wywołane stresującymi wydarzeniami lub nowymi sytuacjami w życiu dziecka. Należy wykluczyć zaburzenia lękowe, czy zaburzenia obsesyjno-kompulsywnego (tzw. nerwicy natręctw). Warto pamiętać, że zaburzenia wzroku, słuchu, padaczka (napady typu nieświadomości), tiki, a także działania niepożądane niektórych leków, narkotyków, „dopalaczy” – mogą przypominać ADHD.
WAŻNE
Aby spełnić kryteria rozpoznania objawy muszą wystąpić przed 7 rokiem życia dziecka, trwać przez co najmniej 6 miesięcy, utrudniać codzienne funkcjonowanie i pojawiać się przynajmniej w dwóch różnych środowiskach, w których dziecko funkcjonuje (np. w domu i w szkole).
U niektórych obraz nie jest jednoznaczny, wówczas specjalista może zalecić obserwację, by ocenić, czy objawy się utrzymują i czy narastają.
Leczenie ADHD
Leczenie ADHD wymaga złożonych metod postępowania, dostosowanych do wieku dziecka, nasilenia objawów i ewentualnego współwystępowania innych zaburzeń.
Podstawowy fundament: interwencje niefarmakologiczne
Psychoedukacja dla rodziców i dziecka — Kluczowym elementem jest zrozumienie mechanizmu działania ADHD – co pomaga, a co szkodzi. I jakie ograniczenia mogą być potrzebne
Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) — szczególnie gdy współwystępują lęk czy obniżony nastrój; pomaga też w samoregulacji i organizacji.
Modyfikacja codzienności szkolnej i domowej:
- Stały rytm dnia – ustalone pory pobudki, posiłków, nauki i snu pomagają dziecku czuć się bezpiecznie i przewidywalnie.
- Jasne, krótkie instrukcje – zamiast jednego długiego polecenia, podawaj zadania krok po kroku. Powtarzaj i upewniaj się, że dziecko zrozumiało.
- Checklisty i planery – pomagają w organizacji obowiązków domowych i szkolnych oraz dają poczucie sukcesu po każdym wykonanym zadaniu.
- Przerwy na ruch – co 10–20 minut podczas nauki lub odrabiania lekcji warto wprowadzić krótką aktywność fizyczną, aby rozładować napięcie i poprawić koncentrację.
- Stałe zasady i konsekwencja – dziecko z ADHD potrzebuje jasnych granic i spokojnego, powtarzalnego systemu nagród i konsekwencji.
- Ogranicz bodźce – zadbaj o spokojne otoczenie do nauki: mniej hałasu, bałaganu, ekranów i bodźców wizualnych.
- Ruch i sen jako podstawa – regularna aktywność fizyczna i odpowiednia ilość snu wspierają koncentrację, emocje i funkcje wykonawcze.
- Współpraca nauczyciela i rodzica – wspólne obserwacje, strategie i plan dostosowań szkolnych przynoszą najlepsze efekty.
Nowe badania sugerują także, że ćwiczenia fizyczne (szczególnie te angażujące funkcje wykonawcze) mogą poprawiać pamięć roboczą i funkcje poznawcze u dzieci z ADHD
Leki
Są ważnym elementem leczenia, należy je rozważyć w następujących sytuacjach:
- metody niefarmakologiczne nie przynoszą zadowalających efektów,
- przy dużym nasileniu objawów lub w przypadku współwystępowania innych zaburzeń psychicznych,
- jeśli z powodu objawów ADHD dziecko radzi sobie z nauką znacznie gorzej, niż wynikałoby to z jego możliwości intelektualnych.
Leczenie dobiera się indywidualnie.
U Twojego dziecka zdiagnozowano ADHD…co dalej?
Chcesz oswajać dzieci z otaczającymi nas chorobami i niepełnosprawnościami?
Pomoże Ci w tym ”Wróżka Zuzia i cudowne dzieci”, Magdalena Kryger, książka edukacyjna.
Pamiętaj, diagnoza nie jest „etykietą”, tylko kluczem do adekwatnego wsparcia.
Dla wielu rodziców diagnoza ADHD to mieszanka ulgi i poczucia winy. Teraz już wiesz, że trudności Twojego dziecka mają nazwę i że są metody by mu pomóc. Być może zadajesz sobie pytanie: „czy to moja wina?”.
NIE! To ważne, byś pamiętał/pamiętała: to nie Twoja wina.
ADHD to zaburzenie neurorozwojowe, a nie efekt błędów wychowawczych. Twoja rola to nie naprawiać dziecko, ale pomóc mu znaleźć strategie, które działają w jego świecie.
Jak rozmawiać z dzieckiem z ADHD?
Dzieci z ADHD słyszą codziennie setki komunikatów o tym, co „zrobiły źle”. Z czasem zaczynają wierzyć, że „zawsze coś psują”.
Dlatego warto mówić do nich w sposób, który wzmacnia, a nie ocenia.
- Zamiast: „Znowu się nie skupiłeś!”
➜ Powiedz raczej: „Widzę, że dziś trudniej Ci się skoncentrować — co by Ci pomogło?” - Zamiast: „Nie możesz usiedzieć!”
➜ „Widzę, że masz dużo energii — zróbmy przerwę na ruch i wrócimy do zadania.”
Warto pamiętać o mocnych stronach dzieci z ADHD
ADHD to nie tylko trudności. To także inny sposób myślenia, który często oznacza:
- kreatywność — myślenie poza schematami, szukanie nowych rozwiązań,
- spontaniczność i empatia — szybka reakcja na emocje innych,
- energia i pasja — zaangażowanie w to, co naprawdę interesujące.
Dobrze wspierane dziecko z ADHD może rozwinąć zdolności przywódcze, artystyczne lub naukowe.
Warto więc wzmacniać to, co działa — nie tylko korygować to, co trudne.
Najczęstsze mity (i jak na nie odpowiadać)
- „To lenistwo / brak wychowania.” Nie — to różnice neurobiologiczne, które wymagają wsparcia, a nie ocen. Medycyna Praktyczna
- „Leki robią z dziecka zombie.” Prawidłowo dobrana farmakoterapia ma poprawiać funkcjonowanie i samopoczucie; wymaga starannego doboru i monitorowania. PubMed+1
- „Samo przejdzie.” U części tak, ale u wielu objawy utrzymują się w dorosłości — warto diagnozować i pomagać.
Na koniec dodam jeszcze:
Każde dziecko z ADHD potrzebuje kogoś, kto uwierzy, że może, nawet jeśli świat widzi tylko to, czego nie potrafi.
Bo ADHD nie definiuje całego dziecka – to tylko jedna z jego wielu barw. Warto pamiętać, że to, co bywa trudnością w szkole, w dorosłym życiu może stać się talentem.
Wspieranie dziecka z ADHD bywa wymagające emocjonalnie. Warto abyś miała/miał wsparcie psychologiczne, dbała/dbał o własne potrzeby. Nie bój się prosić o pomoc, daj sobie prawo do odpoczynku – mierz zamiary na siły. A siły są ograniczone – dbaj o SIEBIE.
Moją misją jest edukacja. Aby dzieciom żyło się lżej, aby były akceptowane.
Źródła:
- Peterson BS, Trampush J, Maglione M, et al.
Treatments and Tools for the Diagnosis of ADHD in Children and Adolescents: Two Systematic Reviews. Pediatrics. 2024;153(4):e2024065787, e2024065854.
👉 Dwa najnowsze, kompleksowe przeglądy badań o diagnostyce i leczeniu ADHD u dzieci i młodzieży.
PubMed: 38523592 | PubMed: 38523599 - Wolraich ML, Hagan JF Jr, Allan C, et al.
Clinical Practice Guideline for the Diagnosis, Evaluation, and Treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Children and Adolescents.
Pediatrics. 2019;144(4):e20192528.
👉 Oficjalne wytyczne Amerykańskiej Akademii Pediatrii (AAP) dotyczące diagnostyki i leczenia ADHD.
PubMed - NICE. Attention deficit hyperactivity disorder: diagnosis and management. NICE guideline NG87; update 2025.
👉 Brytyjskie wytyczne kliniczne obejmujące dzieci, młodzież i dorosłych; zalecenia dla lekarzy, terapeutów i rodzin. - Clinical practice guidelines for ADHD: historical and current overview. 2024.
👉 Przegląd ewolucji światowych standardów diagnostyki i terapii ADHD — od pierwszych klasyfikacji po aktualne rekomendacje.
PubMed. - Magnus W, Anilkumar AC, Shaban K.
Attention Deficit Hyperactivity Disorder. StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2025.
👉 Kompendium wiedzy o ADHD: objawy, diagnostyka, leczenie i aktualne dane epidemiologiczne.
StatPearls - Drechsler R, Brem S, Brandeis D, et al.
ADHD: Current Concepts and Treatments in Children and Adolescents.
Discov Ment Health. 2023;3(1):2.
👉 Przegląd współczesnych koncepcji neurobiologicznych i metod terapii ADHD.
DOI: 10.1007/s44192-022-00030-1 - da Silva BS, Grevet EH, Fagundes Silva LC, et al.
An Overview on Neurobiology and Therapeutics of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. 2023.
👉 Artykuł podsumowujący neurobiologiczne podstawy ADHD i kierunki badań nad nowymi terapiami.
PubMed - Ostinelli EG, Schulze M, Zangani C, et al.
Comparative efficacy and acceptability of pharmacological, psychological, and neurostimulatory interventions for ADHD in adults: a systematic review and component network meta-analysis.
Lancet Psychiatry. 2025;12(1):32–43.
👉 Jedno z najnowszych badań porównawczych skuteczności leczenia ADHD w dorosłości.
DOI: 10.1016/S2215-0366(24)00360-2 - Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, Fundacja ADHD, Fundacja „Nie Widać Po Mnie”. Diagnostyka i postępowanie terapeutyczne u dorosłych z ADHD – rekomendacje 2024. Termedia. 👉 Pierwsze krajowe wytyczne dotyczące ADHD u dorosłych, opracowane przez ekspertów i organizacje pacjenckie. Pełny dokument (PDF) Omówienie – Fundacja „Nie Widać Po Mnie”
- Medycyna Praktyczna.
Serwis tematyczny „ADHD u dzieci i młodzieży” – diagnostyka, leczenie, neurobiologia.
👉 Zbiór polskich artykułów eksperckich dla lekarzy i rodziców.
mp.pl/psychiatria

Wróżka Zuzia i szpital
Czy wiesz, ile oddziałów pediatrycznych jest w Polsce? Około 340.
Mam pewne, szalone marzenie…
„ …aby bajki o wróżce Zuzi były na każdym oddziale pediatrycznym w Polsce!”
Więcej informacji w zakładce Wróżka Zuzia i szpital
